NOTIS

RADIO KOBAT FM

Tuesday 18 December 2012

SISA LYNAS - BUANG KE PEKAN ATAU BENTONG?

Bangkai gajah tidak boleh ditutup dengan nyiru. Begitulah ibaratnya dalam isu Lynas. Sedikit demi sedikit kebobrokannya terbongkar. Segala yang ditakuti oleh rakyat kini mula terserlah.

Terkini, sudah mula timbul pertikaian tentang ke manakah sisa radioaktif nadir bumi Lynas hendak dibuang. Empat orang menteri menimbulkan isu ini kerana berdasarkan syarat lesen mengendali sementara (TOL) yang diberikan, syarikat terbabit mestilah menjelaskan menjelaskan lokasi eksport untuk sisa loji nadir bumi tersebut.

Sehingga kini, tidak dinyatakan ke negara manakah sisa tersebut akan dieksport. Setelah terkapai-kapai mencari negara yang sudi menerima sisa radioaktif ini maka kerajaan mula menjaja alasan lain.

Menteri sains teknologi dan inovasi Datuk Seri Maximus Johnity Ongkili memberitahu bahawa sisa daripada operasi Lynas Advanced Materials Plant (Lamp) boleh dipasarkan di Malaysia sekiranya ditukar kepada produk sintetik yang hanya mengeluarkan radiasi rendah.

Sisa itu juga boleh dipasarkan sekiranya syarikat berkenaan berjaya mendapatkan pembeli. Sekiranya tiada pembeli, sisa itu perlu dieksport.

Sebagai rakyat Malaysia yang sedar tentang kesan buruk jangka panjang bahan buangan ini, tentunya memerhati dengan dekat permasalahan ini.

Walaupun Perdana Menteri mengumumkan bahawa sisa ini akan dipindahkan ke lokasi lain yang selamat dan jauh daripada penempatan manusia, namun jaminan itu tidak memberi apa-apa makna sebenarnya.

Hal ini kerana, di manakah kawasan yang dikatakan jauh itu? Masih di Malaysia atau di negara lain. Jika masih di Malaysia, maknanya tidaklah selamat. Hal ini kerana bahan buangan ini bukan boleh lupus dalam tempoh yang singkat malah mungkin mengambil masa ratusan tahun. Sudah tentu, nasib generasi anak cucu kita akan menerima bahananya.

Jika ingin dibuang ke luar negara, adakah negara yang sanggup menerima sisa yang merbahaya ini?

Oleh itu, saya mencadangkan agar sisa ini dihantar sahaja ke tempat Dato' Seri Najib di Pekan atau ke kawasan Datuk Seri Adnan Yaakob di Bentong, jika tiada negara yang sudi menerimanya./HD

No comments:

Post a Comment