NOTIS

RADIO KOBAT FM

Thursday 4 July 2013

MP Kuantan: Tarik TOL Lynas serta-merta

KUALA LUMPUR, 3 JULAI: Ahli parlimen Kuantan, Fuziah Salleh mendesak Lesen Pengoperasian Sementara (TOL) yang dikeluarkan kepada Lynas Advanced Materials Plant (Lamp) ditarik serta-merta.
Menurut Fuziah, semalam (2 Julai) genap 10 bulan dari tarikh akhir Lynas untuk mengenalpasti tapak pembuangan sisa kekal (PDF), radioaktif dan toksik.
Fuziah Salleh

Katanya, Setiausaha Eksekutif AELB pada 8 September 2012 menekankan, Lynas akan mengembalikan sisa tersebut ke Australia seperti dinyatakan dengan jelas oleh keputusan lembaga AELB.
“Kenyataan itu juga menyebut satu surat aku janji oleh Lynas Australia dan Lynas Malaysia Sdn Bhd akan membuang sendiri sisa tersebut daripada Malaysia.
“Maklumat berhubung PDF adalah berdasarkan kenyataan AELB dan juga Menteri bertanggungjawab (Mosti).
“Sekalipun Lynas merancang untuk \mengkomersialkan sisa pepejal WLP, Lynas masih terikat akan mengenal pasti PDF,” katanya kepada pemberita.
Fuziah menambah, sebelum tarikh TOL berakhir, sudah ada gembar-gembur mengenai pengurusan sisa radioaktif oleh Lynas serta pihak berkuasa Malaysia.
Namun, Lynas dengan licik berjaya menimbulkan isu radiasi kepada isu alam sekitar serta kesihatan orang ramai yang disebabkan sifat karsinogenik sisa radioaktif, iaitu thorium.
Justeru Fuziah menegaskan, kegagalan Lynas mengurus pembuangan baki (residue) dan mengenalpasti PDF sudah cukup untuk menarik semula TOL yang dikeluarkan kepada Lynas.
“Saya menggesa AELB membatalkan TOL di Lynas serta-merta,” tegas Fuziah./KD

No comments:

Post a Comment