NOTIS

RADIO KOBAT FM

Friday 6 September 2013

BUNG MOKHTAR MENGHINA ORANG-ORANG KAMPONG?

Apabila Najib mengumumkan kenaikan harga petrol Ron 95 dan Diesel sebanyak 20 sen se Liter semalam yang berkuatkuasa tengah malam tadi, jelas membuktikan dakwaan Pakatan Rakyat bahawa rakyat pasti akan menerima akibatnya jika mereka terus berada di bawah Kerajaan Umno/Bn.

Paling mendukacitakan, kenaikan harga Petrol yang menjadi kegunaan rakyat bawahan sekaligus akan menjadikan harga barang bertambah naik, kenyataan MP Kinabatangan, Bung Mokhtar Radin jelas memperlekehkan rakyat biasa di kampong-kampong. Itulah jenis pemimpin yang diangkat oleh rakyat bawahan di ceruk-ceruk kampong pendalaman yang akhirnya langsung tidak mengenang budi.



MP Kinabatangan - Bung Mokhtar

"Minyak petrol naik (harga), pastinya tidak memudaratkan rakyat kerana yang ada kereta besar adalah orang-orang besar dan berkemampuan, (sedangkan) orang kampung ada tidak berkereta," kata anggota Parlimen Kinabatangan Bung Mokhtar Radin" (Malaysiakini). Kenyataan beliau ini menggambarkan beliau langsung tidak peka terhadap nasib rakyat bawahan terutamanya di pendalaman yang banyak mengundi Bn di dalam PRU 13 yang lalu. Akibat kekurangan maklumat dan takut kepada ugutan, rakyat di pendalaman tetap setia mengundi Bn. Tetapi inilah balasan yang mereka terima daripada pemimpin Bn ini.

Adakah Bung Mokhtar merasakan orang-orang kampong di Semenanjung sama dhaifnya seperti di tempat beliau wakili sekarang. Mungkin di Sabah dan Sarawak tidak dinafikan kebanyakan kawasan kampong dan pendalaman memang dhaif tanpa bekalan api dan air. Mereka juga tidak memerlukan kereta kerana jalan ke kampong mereka pun amat teruk bahkan ada yang masih menaiki bot, sampan atau feri lagi untuk ke seberang. Tetapi berbeza di Semenanjung, di merata-rata kampong termasuk di kawasan Felda, kereta sudah menjadi salah satu pengangkutan atau kemudahan bagi rakyat. Hampir sertiap rumah pasti memiliki kereta atau paling kurangnya motorsikal yang juga menggunakan petrol.

Kereta sudah menjadi satu keperluan di zaman sekarang bukan hanya untuk orang-orang kaya seperti 'beristeri dua'. Jika Bung Mokhtar mampu beristeri lebih dari satu kerana beliau bukan rakyat biasa, tetapi bagi orang kampong kereta adalah keperluan utama mereka berbanding beristeri lebih.

Amat malang sekali rakyat kini ternyata tertipu dengan janji-janji manis Umno/Bn setelah mereka berkuasa. Pakatan Rakyat tidak akan membiarkan Umno/Bn terus melakukan sesuka hatinya walaupun telah berjaya membentuk "Kerajaan 47%" yang dibantu oleh SPR itu.

No comments:

Post a Comment